Nastavení adres Blocku a výhybek

 

Máme nakreslené kolejiště a nyní musíme jednotlivým nakresleným komponentám přiřadit adresy, která jsme si fyzicky naprogramovali na dekodérech v kolejišti. Opět máme několik možností. Popíši v tomto článku jednu z nich, kdy máme nakreslené kolejiště a nacházíme se stále v editačním módu.

V liště pro kreslení klikneme na ikonu pro výběr (Select) a poté poklepeme na komponentu kterou chceme nastavit. Obrázek ukazuje okno pro nastavení výhybky (Right – Hand Turnout V1), kterou se budeme zabývat jako první.

Okno obsahuje tři záložky General , Connectio Condition. V záložce General se nastavuje jméno výhybky. Jméno se ovšem neobjeví vedle výhybky, ale v bublině která se zobrazí při najetí ukazatele myši nad komponentu. Pokud jméno nezadáme, ukáže se v bublině pouze souřadnice, kde se komponenta nachází na pracovní ploše programu. Můžeme přiřadit i klávesu (Hot Key) kterou budeme ovládat výhybku pomocí klávesnice počítače.

V záložce Connection nastavujeme adresu (Address), digitální systém který provozujeme (Digital Systém), čas přepnutí (Switch Time), výstupní nastavení (Output Configuration). Zaškrtávacím polem (Normal Stav) řekneme programu jaký je normální stav výhybky při spuštění programu. Pokud jsme zadali digitální systém a adresu výhybky, můžeme si otestovat, jestli výhybka reaguje na povely. Najetím ukazatele myši nad ikonku u popisku Test:, se změní ukazatel na vahadlo, připomínající vahadlo u výhybek v realitě. kliknutím se výhybka přehodí a ikonka změní polohu. Pokud neodpovídá stav v realném přehození výhybky na kolejišti o proti ikoně, změníme nastavení v Output Configuration.

Dále tu máme další nastavení v záložce Condition. Tou se teď nebudeme zabívat. Je to nastavení na delší povídání.

Nastavení potvrdíme tlačítkem „OK“.

Po najetí kurzorem myši nad nastavenou komponentou, vyskočí informační bublina o nastavení.

Nastavení blocku je v podstatě stejné. Opět musíme být přepnutí na editační mód a mít vybráno ikonu pro výběr (Select) v liště pro kreslení kolejiště.  Poklepáním na block se otevře okno blocku (Block – Kolej 1), které obsahuje čtyři záložky General , Block Editor, Train Condition. Na záložce General opět můžeme nastavit název blocku. Tento název se bude zobrazovat uvnitř blocku i v informační bublině. Můžeme také nastavit jakou maximální (Max. Speed) a omezenou (Restricted Speed) rychlostí projede mašinka v blocku. Dále máme možnost nastavit, zda se bude zobrazovat ikonka mašinky v blocku zaškrtávacím políčkem (Enabled Train Trackin). Pokud je zaškrtávácí pole nezaškrtnuté, ikonka se zobrazovat nebude a naopak.

Na záložce Block Editoru musíme nastavit nový kontakt indikátoru, abychom mohli nastavit adresu a digitální systém kolejiště.

Nový kontakt indikátoru nastavíme žlutým puntíkem. Tím se nám zpřístupní další nastavení (barevné šipky – to zatím popisovat nebudu), nastavení (Properties), a křížek pro odstranění indikátoru. 

Pro nastavení poklepeme přímo na block v levém části, nebo ikonou pro nastavení (Properties). Okno se změní pro nastavení indikátoru (Conntact Indicator – Kolej 1-1) Toto okno obsahuje čtyři záložky General , Connection, Operations Memory. V záložce můžeme nastavit jméno indikátoru, které se nebude zobrazovat v bublině na pracovní ploše programu, ale pouze v okně nastavení blocku (Block – Kolej 1). Můžeme si nastavit i barvu, jakou bude indikátor zobrazovat při obsazení (Color).

V záložce Connection nastavíme z rozbalovacího seznamu digitální systém který používáme (Digital System). Já používám digitální systém Lenz. Proto nastavím v rozbalovacím seznamu Lenz Digital Plus / LI100(F). Tím se s přístupní hned vedle políčka, pro zadání adresy, i výstup na který je indikátor připojen . Nastavíme adresu indikátoru, na kterém zpětném hlášení je zapojen (Adresa LR 101)  (Address), a nastavíme i výstup na kterém je indikátor připojen. 

Příklad:

LB 101 je indikátor a je připojen na výstup 1 dekodéru LR 101 s adresou 65. Nastavujeme tedy výstup (1) a adresu (65) na dekodéru LR 101.

Pro potvrzení nastavení potvrdíme obě okna tlačítkem „OK“. Můžeme otestovat, zda jsme správně nastavili blocky. Já to zkoušel propojením kolejnic pouhým prstem a vše fungovalo. Block se při indikaci obsazení zbarvíl do světle červené.