Štěrkování

Štěrkování kolejí není nic složitého, ačkoli začínající modeláři se tohoto úkonu obávají. Máme dvě možnosti jak štěrk získat. První možnost je štěrk přesát přes sítko někde na nákladišti štěrku. Druhá možnost je pohodlnější, prostě si jej koupíme. Já  možnost přesátí nemám a proto si štěrk kupuji. Koupený štěrk je již vypraný a nepotřebuje žádné další úpravy. Je tedy připraven k aplikaci přímo do kolejiště.

Pro představu jak jsou velká zrna TT štěrku je následující fotografie

Já koupený štěrk přesypu do krabičky od margarínu, aby se mi dobře nabíral na lžičku. A teď k samotnému postupu. Když mám nelepené a připravené koleje .......

... začnu se štěrkováním. Zaštěrkuji nejprve prostředek kolejí. Používám k tomu obyčejnou kávovou lžičku. Není ovšem na škodu vyrobit si nějaký přípravek.

Po zaštěrkování středu kolejí štěkuji kraje kolejí.

Následně beru do ruky štětec s jemným chlupem a štěrk urovnám do požadovaného tvaru. Tupováním štěrk zatlačím mezi pražce a pod paty kolejí.

Když jsem z výsledkem spokojen, navlhčím rozprašovačem štěrk aby se mi lepidlo dobře vsáklo do štěrku. Vlhčím s vodou v níž mám kapku jaru. Po nevlhčení zakapu štěrk rozředěným lepidlem Herkules z vodou v poměru 1:1. Někdo lepidlo ředí i v poměru tři díly vody a jeden díl lepidla. Já používám pro jistotu poměr 1:1 protože mám obavu z účinnosti tak rozředěného lepidla. K zakapání je zvykem používat injekční stříkačku bez jehly. Zdálo se mi zbytečné kupovot stříkačku a tak jsem požádal kamarádku o aplikátor na barvu na vlasy. Udělá tu samou práci a navic se do něj vejde víc náplně než do stříkačky. Na závěr je nutno dodat, že lepidlo by mělo bít disperzní protože po zaschnutí z průhlední a štěrk se nebát pořádne prolít. Vzniklé loužičky nejsou na škodu. Ty se stratí po zaschnutí.